Det slitna paradigm
Tags information, kunskap, verksamhetsidé, egna lagar, äganderätt
Jag har tänkt skriva en bloggpost under en ganska lång tid nu men jag har varit upptagen med mina studier nyligen. Men jag äntligen hittat tid att göra det, så här går. Om du har undrat varför InformedTrades uppdragsbeskrivning är vad det är och varför vi dela kunskap så opely och utan pricetag på det, detta är för dig så fortsätt läsa.Så länge som historien har registrerats, människor har alltid haft en ursprunglig drift att äga saker. Än idag är vårt moderna samhälle djupt bygger på rätten till egendom och på klara regler hur dessa rättigheter påverkas av vissa åtgärder. Dessa lagar diktera också vad en individ kan äga och vad de inte kan. Vi ger ofta dessa lagar moraliskt berättigande utan alltför mycket eftertanke. Det finns ingen fråga i vårt sinne om vi kan äga ett äpple, likaså är det inte fråga om att ingen enskild kan göra anspråk på äganderätten över vår planets atmosfär, till exempel. Med andra ord tar vi ofta äganderätt som ett paradigm - som en självklarhet.
Men under historiens gång har det funnits stunder när en grupp individer har hävdat äganderätt till något absurt och utnyttjade denna rätt på bekostnad av andra förrän senare i historien dessa rättigheter har upphävts som omoraliska och orättfärdiga.
Ett exempel på en sådan episod är slaveri - individer hävdar äganderätt över andra individer. Medan slaveri känns som en oerhörd kränkning av de mänskliga rättigheterna för oss, det fanns tillfällen då det ansågs helt normalt och motiveras.
Anledningen till att jag få allt det här upp är att just här och nu, på tröskeln till Internet era, förefaller det uppenbart för mig att en sådan period av absurt äganderätt närmar sig sitt slut. För de senaste århundradena har människor anser att det är helt normalt att information kan vara någons egendom. För mig är detta mönster av tanke ytterst absurd och löjlig - och jag vägrar att acceptera det.
Låt oss sitta en stund och verkligen fundera över detta en stund. Vad möjlig orsak skulle någon måste vilja till egen information men att få en competetitve fördel framför andra?
(Sekretess är naturligtvis en annan, men eftersom personlig information inte är relevant i denna diskussion om fastigheten karaktären av information, kommer jag lämna denna aspekt av detta)
Du är förmodligen tänker just nu som "Tja, lade de sig tid och möda på den forskning och Utveckling, så de bör belönas, så det helt OK att de får skydd av en äganderätt för sin produkt."
Tja, det är inte ok. Och jag ska berätta varför.
Viktigast är det absurda i idén att äga information om vilken typ av information själv. Information kan delas och överföras utan kostnad anykind. Det kan multipliceras gratis. Varje enskild person har ett unikt mönster av tänkande och ett unikt sätt att kombinera befintlig information för att generera ny kunskap. Om vi tänker på hjärnan som produktionsanläggningar av kunskap är information resursen som hjärnor fungerar. Tänk om Einstein hade inte haft tillgång till tidigare framsteg inom fysiken. Han skulle aldrig ha kunnat kombinera dessa bitar tillsammans på ett unikt sätt (eftersom han inte hade haft dessa bitar till att börja med) och skapa relativitetsteorin - vilket i sin tur inspirerade andra forskare att göra ännu mer komplicerade teorier . Tänk om Einstein skulle ha hållit sina upptäckter från alla för att vinna konkurrensfördelar.
I anläggningen ut information från andra vi förlorar eventuell ny kunskap som de skulle kunna generera genom att kombinera den unika kunskap som de har i sin hjärna. Det betyder också att vi förlorar alla potentiella kunskap som vi själva skulle kunna generera bygger på att ny kunskap om att andra enskilda tillsammans med vår existerande kunskap. Patentskyddad lagar att den totala mänskliga hjärnans kapacitet till en tänkande maskin som inte fungerar. Det är som en dator processor som har brutit anslutningar.Så håller ut information från andra parter innebär också att samma tekniska framsteg måste upptäckt flera gånger. Detta strider helt syfte, något frickin 'som du slice det.
Samtidigt som vi människor har ett behov av att ha saker, har vi också ett behov av att dela kunskap. Det är anledningen till att vi har ett språk att kommunicera på första plats. Det strider mot vår grundläggande natur att inte dela kunskap och tankar.
En annan viktig aspekt av saken är att den som producerar en produkt är konsumenter av flera produkter i andra kategorier. Allvaret i denna princip kan enkelt illustreras med hjälp InformedTrades som exempel. Varför delar vi vad vi vet och fritt ge upp eventuella konkurrensfördelar som det kunde ha gett oss? Eftersom ingen är så smart ensam. Genom att dela den mindre del av de uppgifter vi hade att ingen annan visste vi tillgång andras upptäckter inom andra delar av handeln som vi skulle aldrig ha listat ut på egen hand.
Låt mig klargöra detta lite längre. Säg att du arbetade på ett företag som tillverkar tvättmaskiner och hade en äganderätt till en viss teknisk betydelse. Eftersom det underförstått är så banbrytande, kommer alla som vill köpa ditt företags tvättmaskiner. Detta kommer i praktiken skapa ett monopol, vilket i sin tur orsakar minskad effektivitet. Ditt företags kundtjänst, till exempel, behöver inte vara så bra som andra företag, eftersom folk kommer att köpa din överlägsen produkt ändå, eftersom de inte har mycket val.
Men här är kruxet. När du Punch Out och gå hem, du märker din tvättmaskin är trasig. Du bestämmer dig för att köpa en ny och naturligtvis du vill att överlägsen modell av ditt företag. Som konsument har du nu att lida av sämre kundservice eftersom det egna lag som ditt företag har. Tänk dig nu samma händer i alla andra industrin och ekonomin är fyllt av "egna monopol". Ditt företag kan ha fördel framför andra tvättmaskin företag men som konsument du förlora - i varje enskild bransch. Och eftersom vi alla konsumenter, vi alla förlorar.
"Men utan egna lagar teknisk developement kommer sluta!"
Nej det kommer inte. I själva verket finns det inga bevis för att ens skulle antyda att det skulle komma att avstanna. Sådana argument bygger ofta på det faktum att när egna lagar infördes först i Europa under 200 år sedan, ökade mängden vetenskaplig forskning. Naturligtvis gjorde det eftersom alla nu lov att uppfinna befintlig teknik för sig själva. Dessutom är det en förhastad slutsats att den egna lagar kan tillgodoräknas för den ökning av vetenskaplig forskning, helt bortser från att den industriella revolutionen började ungefär samtidigt. Dessutom att öka den vetenskapliga forskningen var inte korrelerad till graden av teknisk developement därför under denna tid.
Men om vi är eniga om nödvändigheten av äganderätt eller inte, det är en sak som vi inte kan tvist: i det moderna samhället Internet informationsflödet kan inte kontrolleras av någon. Därför egna lagar kommer så småningom att misslyckas. Marknaden miljön har varit permanent förändrats och det finns ingen återvändo till den gamla modellen med inkapslade kontrollerbara uppgifter.
Kommentarer totalt 18
Kommentarer
(Måste register kommentera)-
An awesome rörelse
Denna övertygelse bakom den här posten är väldigt inspirerande ...
Jag gissar att du inte gör detta för smicker, men detta är för mig helt hjärta uppvärmningen att läsa.
Jag bytte nyligen till Linux efter bara någonsin veta av de andra traditionella produkter på gång imponerar på mig att det finns människor som gärna spenderar tid på det här och inte laddar andra för att använda deras slutprodukt.
Ändå Linux (fri gemenskap delade produkt) fungerar bättre än de andra vanliga posten.
Denna idé att dela är mycket upplyftande och ger en mycket att tro på mänskligheten (massor av människor där ute som inte gör saker bara för sig själva utan att bättre för oss alla).
Jag skulle kunna fortsätta och fortsätta, men jag tror att du får meddelandet.
Skål,
PhilInlagd 11-23-2009 kl 07:41 av cholofelipe
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
An awesome rörelse
Hej Phil.Citat:Ursprungligen postat av cholofelipe;bt3892Denna övertygelse bakom den här posten är väldigt inspirerande ...
Jag gissar att du inte gör detta för smicker, men detta är för mig helt hjärta uppvärmningen att läsa.
Jag bytte nyligen till Linux efter bara någonsin veta av de andra traditionella produkter på gång imponerar på mig att det finns människor som gärna spenderar tid på det här och inte laddar andra för att använda deras slutprodukt.
Ändå Linux (fri gemenskap delade produkt) fungerar bättre än de andra vanliga posten.
Denna idé att dela är mycket upplyftande och ger en mycket att tro på mänskligheten (massor av människor där ute som inte gör saker bara för sig själva utan att bättre för oss alla).
Jag skulle kunna fortsätta och fortsätta, men jag tror att du får meddelandet.
Skål,
Phil
Tack för feedbacken. Jag håller med om att sådana fenomen som Linux och Wikipedia är extremt bra exempel på vad människor är beredda att göra för att kollektivt om konstgjorda barriärer av informationsflöde tas bort.
Jag absolut avskyr det sätt hur stora skivbolagen satsar miljontals dollar eller euro för att skapa vanliga konstnärer konstruerade för en så bred kundkrets som möjligt - bara så att de kan dra nytta av äganderätten. De gör inte musik för den skull uttrycka sig konstnärligt, de gör musik för vinst.
Vad värre är att de också försöka hindra andra människor från att remixa deras licensierat innehåll och att uttrycka sig konstnärligt. Enligt min mening är det så löjligt att ord inte ens börja beskriva den. Det är fullt jämförbar med en bok författare förbjuder alla från att ha en konversation om handlingen i boken. Helt absurt.
Lyckligtvis s ** t's outta tur för skivindustrin eftersom Internet, konsumenter och producenter är samma personer. Det finns miljoner och åter miljoner människor där ute som gör musik bara för nöjet att uttrycka sig och nöjet att dela sin konst.
Jag är optimistisk om att under de kommande åren, kommer musik att musiken igen och inte är något absurt bandtransportörens industrin.
-Demolition ManInlagd 11-23-2009 kl 07:59 av Demolition Man
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Good Stuff
Internet har definitivt varit nästa våg av tekniska och sociala förändringar. Du kan få en första online klass utbildning.
Gratis Online Course Material | MIT OpenCourseWare
Singularity University
Moving forward, jag antar att det enda som har trovärdighet är som har mest belopp vid varje given tidsperiod. För nu, dess Warren Buffett, Carlos Slim och Bill Gates. Frågan blir då, vem är nästa?:
Stor post Demolition Man. Kul att se att någon har mage att tala sanning
Inlagd 11-23-2009 kl 11:57 av cgriffit
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Good Stuff
Tack. Jag är glad att du gillade det.Citat:Ursprungligen postat av cgriffit;bt3897Stor post Demolition Man. Kul att se att någon har mage att tala sanning

Jag måste också säga att jag är mycket tacksam att få leva under denna tid då det finns mer information tillgänglig än någonsin tidigare i historien om den mänskliga civilisationen och det är alla tillgängliga för alla som är villig att ta emot den. Det faktum att vi kan slå upp ett stycke information från Internet när som helst och var som helst i stort sett gör oss till den klokaste människor som någonsin vandrat på jorden. Det trodde blows my mind varenda dag.
Det är en synd, hur många människor helt avfall denna möjlighet att få tillgång till all kunskap genom att sitta framför sina TV flesta av deras fritid såg Big Brother och American Idol och liknande "verkligheten" TV crap. De har alla möjligheter att berika sin förståelse av världen och de väljer att vara okunnig gillar 12-talet bönder. Lägg till ett val för de människor i mixen och det du får är en värld full av konflikter.
-Demolition ManPosted 11-24-2009 at 12:02 av Demolition Man
Uppdaterat 11-24-2009 kl 12:27 av Demolition Man [Visa uppskattning] Vad är detta? -
Ja, det gör jag inte ens titta på TV. Det enda program som verkar vara värt att titta på är intervjuer från Charlie Rose, PBS Frontline, och marknadskommentarer från Bloomberg, FT.com och alla andra frågor som jag tycker är intressanta ur en enkel Google-sökning. Men jag måste komma överens, är de flesta går tillbaka genom att titta på TV. De flesta människor vill inte utöva sin hjärna och skulle hellre vegetera som zombies. Det förvånar mig hur människor följer varandra som får från vad de tittar på TV. Titta bara på bostadsmarknaden. Perfekt exempel på hur alla följde varandra till slakteriet.Posted 11-24-2009 at 01:11 av cgriffit
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Hey Demo,
Stor post om informationsutbyte. Du har inget emot om jag använder hela den här artikeln för min diskussionslysten uppdrag? LOL
Jag har samma tankar, men jag medger att jag ibland verkligen vill hålla god information för mig själv och inte avslöja det. Det är ren girighet, vänligen förlåt mig för det.
Men jag tror att det är ett slags psykologi effekt hindren för informationsutbyte producera på uppfinnare och alla. Kanske det gör alla lite mer innovativt. Informationsutbyte är bra, men det är egentligen lönlöst att ha all information om du inte kan använda den ... Kanske visste en hel del gör oss lyckliga? Vem vet. Visst alla mina freakin klasskamrater finns på facebook hela dagen och talar om koreanska aktörer är så het och sexig. De snart kommer att bränna ut i guess.
Och om slöseri med tid, allting jag titta på lite dum sh * t på nätet av tv, jag vet att jag tittar på andras arbete. Så jag hade bättre komma till arbetet, eller jag är loosing ut.
Kanske när människan har att evakuera jorden och fly till någonstans somewhen kommer människor utbyter information för detta hinder för kommunikation har gjort oss föråldrad att vi inte kan stödja våra egna liv när tiderna har förändringar för framtiden.
Tyckte om att läsa ditt inlägg. Bra jobbat!
ForexerPosted 11-24-2009 at 07:42 av forexer
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Nej, jag har inget emot om du använder min artikel.Citat:Ursprungligen postat av forexer;bt3902Hey Demo,
Stor post om informationsutbyte. Du har inget emot om jag använder hela den här artikeln för min diskussionslysten uppdrag? LOL
Jag har samma tankar, men jag medger att jag ibland verkligen vill hålla god information för mig själv och inte avslöja det. Det är ren girighet, vänligen förlåt mig för det.
Tack för feedbacken!Citat:Tyckte om att läsa ditt inlägg. Bra jobbat!
Forexer
-Demolition ManPosted 11-24-2009 at 11:38 av Demolition Man
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Inlagd 11-24-2009 kl 03:32 av Magic
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Hey Demo,
Great article!
Jag tror att dela inte längre värderas i samhället, eftersom det handlar om mig i stället för vad som är bäst för alla.
AliPosted 11-25-2009 at 03:59 av uahmed
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Posted 11-25-2009 at 04:19 av Ektrader
Uppdaterat 11-25-2009 kl 06:12 av Ektrader [Visa uppskattning] Vad är detta? -
Stora tankar Demo mannen.
Nu ska vi ta lite längre. Därför bör alla högskolor, special skolor och universitet vara gratis? Om du har en gåva av undervisning, sång, eller båda, och någon är villig att betala dig för dina talanger, bör du göra dem gratis? Om jag har en passion för målning, men jag har köpare villiga att betala för dem. Ska jag ge bort alla mina målningar bort gratis? bör "How to book" genre bara försvinna?
Ja, information om det mesta är lätt att komma med i Internet ålder. Den har också ett värde precis som allt annat. Värdet är olika från person till person, men det finns värde. De flesta här på IFT älskar fri information (det är därför de flesta av oss är här). Vad jag också vet är att 95% av informationen här kommer att slängas och glömmas bort av de flesta människor, oavsett hur bra eller dåliga informationen. Med detta sagt, ser jag inga problem med någon sätter ett monetärt värde på information som de bedömer som värdefullt. Som person kan du välja att betala eller inte betala för skolor eller specialmaterial information. JMO
EktraderPosted 11-25-2009 at 05:15 av Ektrader
Uppdaterat 11-25-2009 kl 06:10 av Ektrader [Visa uppskattning] Vad är detta? -
Ja, men av ett annat skäl. Som ett faktum, skolor, högskolor och universitet undervisning-free i Finland. Ett år på universitetet kostar cirka 80 euro, inklusive sjukförsäkring och fullständig tandvård.Citat:Ursprungligen postat av Ektrader;bt3917Stora tankar Demo mannen.
Nu ska vi ta lite längre. Därför bör alla högskolor, special skolor och universitet vara gratis?
Undervisning är arbete, inte information (men i själva verket en process att replikera information). Arbete bör kompenseras i enlighet med detta men om du lyckas skaffa information på annat håll, ska du inte betala den särskilda lärare för information, Bara för hans arbete.Citat:Om du har en gåva av undervisning, sång, eller båda, och någon är villig att betala dig för dina talanger, bör du göra dem gratis?
Likaså är ett band som i ett konserthus arbete och de bör kompenseras i enlighet med detta. Men om du spelar in den spelningen med en kamera och visa det för din vän senare, ska du inte behöva betala bandet för information.
Målningar kräver material som duk, färg och penslar och målningen kan ha sentimentalt värde för målaren så det är rimligt att ägaren till målningen (målning av betong, känsloförnimmelse, inte i abstrakt mening) Kompenseras för det unika originalet arbete, eftersom han faktiskt har att ge upp om han säljer det. Men om någon tog ett foto eller gjort en kopia av din målning, bör de inte betala dig för den visuella information.Citat:Om jag har en passion för målning, men jag har köpare villiga att betala för dem. Ska jag ge bort alla mina målningar bort gratis?
Inte säker på vad du menar med detta ..?Citat:bör "How to book" genre bara försvinna?
Atmosfären har också värde ändå inte kan antingen ägas.Citat:Ja, information om det mesta är lätt att komma med i Internet ålder. Den har också ett värde precis som allt annat. Värdet är olika från person till person, men det finns värde.
Skillnaden mellan information och produkter eller tjänster är att produkter och tjänster som konsumeras, information kopieras. Ibland replikera information kräver somekind av en tjänst och i dessa fall är det ok att ta betalt för service men aldrig för information själv.Citat:De flesta här på IFT älskar fri information (det är därför de flesta av oss är här). Vad jag också vet är att 95% av informationen här kommer att slängas och glömmas bort av de flesta människor, oavsett hur bra eller dåliga informationen. Med detta sagt, ser jag inga problem med någon sätter ett monetärt värde på information som de bedömer som värdefullt. Som person kan du välja att betala eller inte betala för skolor eller specialmaterial information. JMO
Ektrader
-Demolition ManInlagd 11-25-2009 kl 01:31 av Demolition Man
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Ja, i slutändan kommer alla ner till fångens dilemma i spelteorin i nationalekonomi. Den kollektiva fördelar mest om alla gör en liten uppoffring.Citat:Ursprungligen postat av uahmed;bt3912Hey Demo,
Great article!
Jag tror att dela inte längre värderas i samhället, eftersom det handlar om mig i stället för vad som är bäst för alla.
Ali
-Demolition ManInlagd 11-25-2009 kl 01:35 av Demolition Man
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Hej Demo,
Jag antar att jag ser vad your're säger även om jag inte riktigt säker på skillnaderna. Anyway, great post och tankeställare.
Ja, när jag var meddelanden, jag pratar inte om min tjänst. Jag är mer eller mindre betalt för min tid och ansträngning. Inte informationen.Citat:Skillnaden mellan information och produkter eller tjänster är att produkter och tjänster som konsumeras, information kopieras. Ibland replikera information kräver somekind av en tjänst och i dessa fall är det ok att ta betalt för tjänsten, men aldrig själva informationen.
Happy TradingInlagd 11-25-2009 kl 02:12 av Ektrader
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
dela os kunskap, frihet, framsteg? Därför Piratpartiet gör det i Skandinavien / Finnland in Parlaments och det är därför upphovsrätten på min egen webbplats berättar folk "... bara använda det, upprepa det, förbättra det ... glöm inte ihåg källan ... och om du vill publicera den, skicka mig ett (gratis) kopia av dina grejer :-) ... "
btw, jag kan inte följa varför är Einsteins relativitetsteori soooo viktigt och jag vet inte om det finns en enda bra sak som verkligen hjälper människor grundar sig på denna teori ... (u see, det är länge sedan jag har varit på skolan :-), men naturligtvis finns det också många fina exempel som Linux, Wikipedia, etc. förutsättning, så man är säker på att "budskapet" av demo-mannens artikeln verkligen förstod
PS: tror du några nästa generation av homo sapiens (som inte är sooooo vinstsyfte som vår) fredligt dela också mat, vacciner, naturresurser, ... ??Inlagd 11-25-2009 kl 03:32 av Jaro g.
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Min poäng i artikeln var att nu med introduktionen av Internet, kan information inte vara inkapslade och kontrolleras liksom tillbaka i dagar. Därför är egenutvecklade lagar, kommer till en, misslyckas och i slutändan leda till ett paradigm för information som något ownable, så småningom sönder.Citat:Ursprungligen postat av Ektrader;bt3929Ja, när jag var meddelanden, jag pratar inte om min tjänst. Jag är mer eller mindre betalt för min tid och ansträngning. Inte informationen.
Happy Trading
Orsaken till att människor började fundera på information som något värdefullt och något ownable hände eftersom medan samhället blev mer komplicerat, folk ändå ville få ersättning för sin tid och kraft, precis som du sa. Problemet är att de beslutade att göra det genom ett system som de hade använts till - ett system som fungerar bra med taktila varor. Ändå fungerade systemet bra så länge uppgifter i de flesta fall överförs i capsulated form: på en diskett, på en CD, etc. Detta är var informationen jämförbar med någon annan produkt.
Men eftersom det förändras mycket snabbt, hoppade systemet börjar felfunktion mer och mer varje dag.
-Demolition ManInlagd 11-25-2009 kl 04:23 av Demolition Man
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
-
Ja, jag är medlem av Finlands Piratpartiet själv.Citat:Ursprungligen postat av jaro g.;bt3932dela os kunskap, frihet, framsteg? Därför Piratpartiet gör det i Skandinavien / Finnland in Parlaments och det är därför upphovsrätten på min egen webbplats berättar folk "... bara använda det, upprepa det, förbättra det ... glöm inte ihåg källan ... och om du vill publicera den, skicka mig ett (gratis) kopia av dina grejer :-) ... "
Einsteins relativitetsteori var anmärkningsvärd på sin tid eftersom den kombinerar alla befintliga delar av modern fysik i en begriplig teori som ägde ett nytt perspektiv till kosmos.Citat:btw, jag kan inte följa varför är Einsteins relativitetsteori soooo viktigt och jag vet inte om det finns en enda bra sak som verkligen hjälper människor grundar sig på denna teori ... (u see, det är länge sedan jag har varit på skolan :-), men naturligtvis finns det också många fina exempel som Linux, Wikipedia, etc. förutsättning, så man är säker på att "budskapet" av demo-mannens artikeln verkligen förstod
Ett exempel på en praktisk tillämpning baserad på relativitetsteorin?
Global Positioning System. GPS-satelliterna går så fort i förhållande till oss att de har en helt annan uppfattning om tid än vad vi gör (eftersom tidens gång i ett objekt beror på dess relativa hastighet). Den Lorentz transformation måste integreras i alla GPS-koordinater, annars är felaktig i omfattning tiotals till hundratals meter. Så är GPS i slutändan bygger på noggranna klockor och det bara fungerar eftersom Einstein förstod att det inte simultanity. Tid är subjektivt för alla.
I själva verket uppgav Einstein också att det inte finns tid eller rum. Det finns bara "rumtiden" - vilket naturligtvis också är relativ på många olika sätt. Massa orsakar krökning i rumtiden tyg och eftersom energi och massa är samma sak, så gör energi. Krökning av rumtiden orsaker "tidens gång" för att sakta ner och objekt till synes accelerera. Detta fenomen kallas också allvar.
Jag deltog i en föreläsning vid universitetet i denna fråga liksom ett par år tillbaka.
Det finns otaliga andra exempel också, såsom kärnkraftverk, till exempel, som i grunden bygger på Einsteins ekvation E = mc ^ 2, det vill säga, massa och energi är samma sak. Fissionskraftverk tur massa till energi. Kärnklyvning vapen eller atombomber göra samma sak men mycket mer våldsamt.
Jag tror inte homo sapiens kommer aldrig fredligt dela ont om tillräckligt. Men genom utbyte av information och tekniska developement det en dag kan vara möjligt att radera knapphet fullständigt.Citat:PS: tror du några nästa generation av homo sapiens (som inte är sooooo vinstsyfte som vår) fredligt dela också mat, vacciner, naturresurser, ... ??
-Demolition ManInlagd 11-25-2009 kl 05:22 av Demolition Man
Uppdaterat 11-25-2009 kl 05:28 av Demolition Man [Visa uppskattning] Vad är detta? -
Hej Demolition Man,
thx 4 ditt svar, jag tror jag måste läsa den i morgon igen (naturligtvis, inte så sent på natten) för 2 förstår 30% av den
thx godhet, har jag studerat matematik och gjorde inte min hjärna galen med allt som fysik, tid, rum, timespace och kärnvapen ... + Thx godhet igen, åtminstone att investera stuff is sooooo lätt
bra N8,
j.Inlagd 11-25-2009 kl 06:22 av Jaro g.
[Visa uppskattning]
Vad är detta?
























































